בנט כבר לא מפחד מהחברים בבית הכנסת // אברהם רוזן

    אברהם רוזן יום ליום No Comments on בנט כבר לא מפחד מהחברים בבית הכנסת // אברהם רוזן
    22:40
    06.05.24
    אבי מימרן No Comments on איתור גופתו של ליבמן הי"ד: רב המכון המשפטי מספר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    29 במאי 1996 השעה 2:00 לפנות בוקר וזבולון המר ז"ל ישב ספון בחדרו הפעילים נטשו את 'הקסטל' בית המפלגה של המפד"ל והמר נותר לבדו שקוע במחשבות המדגמים סיפרו על ניצחנו של פרס בבחירה הישירה לראשות הממשלה. המר עצמו ספג מכה הוא נותר עם תשעה מנדטים למפלגתו. שקוע במחשבותיו  את השקט הפר עיתונאי ידוע שהקיש על דלתו המר קם ממקומו ופתח את הדלת והעיתונאי נכנס לחדרו. "מדוע שלא תצטרף לממשלתו של פרס  הוא זקוק לך והוא יתן לך הכל כל מה שתבקש?" המר הביט בו ואמר :"אתה צודק אבל מה לעשות שאני בשבת הקרובה חוזר לבית הכנסת שלי אם אני ישב בממשלתו של פרס לא יהיה לאן לחזור בשבת".

    הרבה מים זרמו בירדן משנת 96 והמפד"ל של היום פשטה צורה והחליפה צורה היום היא סוג של מפלגת הכל בכל מישמש היא כבר לא המפד"ל היא הבית היהודי סוג של סופרמרקט כללי המכיל בתוכו דתיים וחילוניים. מחליפו של המר ז"ל. נפתלי בנט לא חושש מהתפילה בשבת מהחברים לבית הכנסת. בנט זה לא המר. ואפשר שהוא בכלל המשיח הגדול של השמאל הישראלי. מי האמין שמימין תפתח הרעה.

    זמנו של נתניהו מוגבל בנט מודע למגבלות הכוח של נתניהו והוא בוחר לשחק במערכת העצבים של נתניהו  משל היה רופא שינים שעורך טיפול שורש ומנקה את העצב עם מגרפה של ברזל. נתניהו משלם את מחיר ההשפלה ובנט מגיש לו את החשבון. הוא ראה כיצד ביבי שותה לו את המנדטים. מדיניות ההפחדה של נתניהו עבדה על מצביעי הימין ושאבה את המנדטים של הבית היהודי. במפגש סגור שנערך לאחר הבחירות סיפר אורי אריאל "אנשים שלנו שהיו סגורים לבית היהודי עברו ברגע האחרון". ועכשיו תורו של בנט לנקום את הנקמה הראשונה. ואז הגיעה הנקמה השנייה פצעי הרכבת הממשלה השלישית של נתניהו טרם הגלידו שקד ובנט עברו מסע השפלה על ידי בני הזוג נתניהו 'לפי פרסומים זרים' שרה הטילה וטו על תפקיד סגן ראש הממשלה. לתפקיד אין משמעות כספית או סמכותית אבל זה  עניין של סמנטיקה ולבנט שהיה ראש המטה של נתניהו היה חשוב להיות סגן ראש הממשלה. הפעם בנט לימד את נתניהו שעם שמונה מנדטים יהיה  ניתן להשיג יותר מתריסר של הכנסת ה-19.

    נכון לכתיבת שורות אלו קיים נתק מוחלט בין הבית היהודי לליכוד. בישיבת הסיעה שנערכה ביום שני התבקשו כל חברי הכנסת של הבית היהודי להפקיד את מכשירי הטלפון הנייד בכניסה הישיבה הייתה סגורה ההחלטה הייתה ברורה חברי הכנסת מסמיכים את נפתלי בנט לנהל את המשא ומתן מטעמם. צוות המו"מ של הבית היהודי התבקש לעזוב את שולחן הדיונים ובנט ניתק את המכשיר נתניהו ניסה להשיג אותו אבל בנט בחר שלא להשיב לטלפונים ולדואר האלקטרוני שנתניהו שלח אליו. בצעד נואש פרסם נתניהו הודעה בדף הרשת החברתית של בנט בו הוא מבקש ממנו שיטלפן אליו. נתניהו הגיע אל בנט 'ארוז'. בנט הודיע שהוא העביר את ההצעה לראש הממשלה והוא ממתין לתגובתו. ההצעה החדשה כללה את תיק החוץ עבור בנט תיק המשפטים לאיילת שקד ואת תיק החינוך לאורי אריאל. בליכוד לא ידעו אם לצחוק או לבכות ובכיר בליכוד אמר לי :"זאת בדיחה סרת טעם".

    ההודעות ששלחה לשכת נתניהו כי מייק הרצוג האח של… נפגש עם עו"ד שומרון לא עשתה רושם על בנט. על חלק  מחברי מפלגתו ההודעה עשתה רושם רב  לצד הקולות מתוך המפלגה שמביעים אי נחת מהאופן בו ניהל בנט את המו"מ דאג בנט לשגר לעצמו מכתב תמיכה עליו חתומים ראשי סניפים רבים מכתב תמיכה ועידוד המאפשר לבנט להמשיך ולמתוח את העצבים הרופפים של נתניהו.

    הקולות המדברים כנגד בנט מספקים הצצה מרתקת  לנעשה בתוך הציוניות הדתית  המאבק הוא בין האנשים הערכים הטוענים כי השותפות האמיתית שלו נמצאת עם החרדים. לבין אלו המקיימים הלכה למעשה את מאמר חז"ל פסחים מט,ב: "גדולה שנאה ששונאים עמי הארץ לתלמידי חכמים משנאה ששונאים  עכו"ם לישראל"

    "ההישגים של הקדנציה האחרונה של בנט ימחקו" אמר לי חבר מפלגת הבית היהודי. הישגי ברית האחים בנט לפיד היו מהלך כולל לפגיעה מתמשכת במגזר החרדי. כשבנט הצהיר שוב ושוב כי הוא רוצה את החרדים בקואליציה הבאה ודיבר על כך שהוא מעדיף את השותפות איתם. אולם בנט שכח כי במדינה דמוקרטית העם אומר את דברו והעם נתן כוח רב למפלגות החרדיות על מנת שאלו יישמו הלכה למעשה את המדיניות שלהם. לא ייתכן כי הבית היהודי ינסה לכפות על ציבור שלם גיוס בכוח וגיור שלא על פי ההלכה המסורה לנו מדור דור.

    את הכעס של בנט כלפי נתניהו ניתן להבין אך הדילמה שהוא נמצא בו מאוד לא פשוטה הוא ראה את ההסכם הקואליציוני של אגודת ישראל והליכוד ונתקל בסעיף הפותח פתח לנתניהו לצרף את 'המחנה הציוני' החשש של בנט שהוא ישמש כקרש ההצלה של נתניהו עד שיערכו הבחירות הפנימיות על ראשות מפלגת העבודה ואז הוא יקפוץ לספינה של המחנה הציוני ויזרוק את הקרש בלב ים סוער.

    בנט ראה את ליברמן שהלך לאופוזיציה מרצון ומנסה להבין מה התרגיל הפוליטי שעשה ליברמן והאם ניתן לשכפל אותו גם על הבית היהודי.

    כך או כך מחר שהעיתון ירד לדפוס בנט יצטרך להגיע להחלטה בפנים או בחוץ. אפשר שנתניהו יתקפל ונוסחת פשרה תאפשר את כניסת בנט ואפשר שממשלת אחדות לאומית קורמת לה עור וגדים כי אחרת לא ניתן להסביר את מדוע המחנה הציוני יושב בשקט.

    הסיפור של ליברמן

    ביום שני חזרה הכנסת לפעילות בתום פגרה של חמישה חודשים. בשעה 10 בבוקר קיבלתי הודעה כי ליברמן יכנס את סיעתו בשעה שלוש וימסור הודעה לתקשורת עד השעה שלוש הכתבים הפרלמנטרים והפרשנים הפוליטיים השתעשעו במספר רעיוניות יש שטענו שליברמן יפרוש מהחיים הפוליטיים. יש שסברו שיכריז שהוא הולך לאופוזיציה. ואחרים אמרו שיודיע שיכנס אבל יציב רף של תנאים. כשיצאתי מתפילת מנחה בבית הכנסת של הכנסת פגשתי את יו"ר סיעת ישראל ביתנו ח"כ רוברט אליטוב. "מה קורה?" שאלתי, "בשלוש נדע כולנו" אמר . אבל ליברמן כבר ידע ביום ראשון מה הוא מתכנן לעשות הוא פגש את שרון שלום איש סודו בבית קפה בתל אביב שם חשף לראשונה את כוונותיו הפוליטיות. "החלטתי להישאר באופוזיציה" אמר ליברמן לשרון שלום שהיה מופתע. על הדרך הרימו השניים טלפון ליועץ הסתרים ארתור פינקלשטיין וזה טען כי המהלך של ליברמן מסוכן. ליברמן דבק בעמדתו התייצב ביום שלישי בחדר סיעת ישראל ביתנו שהיה עמוס באנשי תקשורת רבים והכריז כי ישרת את הציבור מהאופוזיציה.

    מה קרה לליברמן שהחליט ללכת לאופוזיציה? מה מניע אדם עם מפלגה קטנה שבבחירות הבאות לא בטוח כלל שתיכנס לכנסת. ללכת על מהלך שלא ברור אם הוא יחזק אותו פוליטית. נתניהו יצא מגדרו למען ליברמן הוא הציע לו את תיק החוץ. מדובר בתיק בכיר 'דרג א' למפלגה קטנה. אבל ליברמן דיבר על נושאים אידיאולוגיים. ההסכמים עם החרדים. הסיפור האמיתי שליברמן ונתניהו הם כבר לא… . תמה הידידות ליברמן עדיין מתקשה לעכל את ההפסד שלו בבחירות על ראשות עיריית ירושלים בשעה שהביא לבירה את המועמד משה לאון וספג מפלה קשה. נתניהו תמך אז באופן גלוי בניר ברקת. אז הועמק הקרע בין ליברמן לנתניהו קרע שהחל עם צירוף הריץ רץ בבחירות הקודמות לכנסת ה-19 כאשר ליברמן בחר לרוץ לכנסת ברשימה משותפת עם הליכוד.

    ברקע פרשיית החקירות כנגד ישראל ביתנו פרשייה שהולכת ומסתבכת וגוררת אליה עוד ועוד נחקרים וחשודים. המשטרה חושפת לציבור כיצד התנהלה 'ישראל ביתנו' מאחורי הקלעים.

    ליברמן יוצא מבחירה לאופוזיציה. לא בטוח שהאופוזיציה תוכל למלא תפקיד משמעותי כאשר עודה וליברמן יושבים סביב שולחן אחד זה לא רק פערים אידיאולוגיים זה פערים מנטליים. טיבי וליברמן לא מדברים אבל ליברמן ישרת את הציבור מהאופוזיציה. ליברמן ינסה לזהות איזה טרנד לרכב עליו נושא דגל אותו יניף עד הבחירות. לאחר מכן הוא יבדוק אם הוא יכול ללכת על זה ולעבור את אחוז החסימה הוא ינסה לרוץ בבחירות לכנסת ה-21 אם הוא יבין כי קיים נתק בינו לבין הציבור הוא יפרוש מהחיים הפוליטיים.

    לליברמן אין כל בעיה לעשות את זה. אצל ליברמן הכניסה לחיים הציבוריים לא נובעת משליחות. בעוד כל נבחר ציבור בן יומו מדבר על 'שליחות ציבור' על 'משימה לאומית' אצל ליברמן המושגים האלו לא קיימים כלל בארסנל המילים שלו. אין לא כל בעיה ביום בהיר אחד לפרק הכל ולעשות לביתו.

    בישראל היום התייצבו כל הכותבים והפרשנים להציג עמדה אחידה בסוגיית ליברמן ביום שלאחר ההחלטה שלו לא היה שם כותב דעה אחד שבחר להביא עמדה שונה אבל דן מרגלית הגדיל לעשות והוא כתב את הדברים הבאים:"גודש של כעס ואיבה ואגו מורחב ומזימות פוליטיות ממלא תפקיד רגשי-יצרי חשוב בהחלטת היחיד של אביגדור (איווט) ליברמן לא להצטרף לפי שעה לממשלתו החדשה של בנימין נתניהו. הכנסת 19-ה התאפיינה במשברים ביניהם, מפני שליברמן נחשב כמי שעמד בראש ה"פוטש" הפוליטי שכמעט יצא לדרך, ומפני שהתנגש בנתניהו בהצבעה על חוק "ישראל היום" ובעיקר האשימו כי לא הניח לו להשתלב מחדש בשורות הליכוד.

    לכך יש להוסיף את העננה הכבדה מכל של חקירת רבים מצמרת "ישראל ביתנו" בשערוריית השוחד חסרת התקדים המיוחסת להם. מי בסופו של דבר נותר לצידו לבד מסופה לנדבר? ומי ילך שולל אחרי טיעוניו כאילו מדובר בחקירת משטרה שהיא מזימה?

      בנתונים אלה בחר ליברמן להמר על הפלת הממשלה הבאה עוד בטרם קמה. לתקוותו עם רוב זעום של 61 ח"כים לא תוכל להתקיים זמן רב. זה נכון. קואליציה כזאת נשענת על   כרעי תרנגולת. שתי מחלות נגיפיות והיא עלולה ליפול בהצבעת אי אמון.

     אך הדברים יותר סבוכים. ליברמן יודע שהוא משחק באש. בלי משרד הקליטה אין לציבור בוחריו עוגן בשלטון; …זו התמודדות על זמן אבוד, מי יקדים להפיל את יריבו? ליברמן את ממשלת המיעוט או המציאות שעשויה לשחוק כליל   את סיעתו שהתכווצה כדי שישה ח"כים בלבד.

      עתה תורם של העצבים האישיים ועורמת הפוליטיקאים למצב את מפת הכנסת. עדיין נותר מרווח, שליברמן יקבל הישגים זוטרים בראשות ועדת העבודה והרווחה, ובריכוך ניסוחים בסוגיות הגיור ויחזור בתרועה לממשלה, שטרק את דלתה אתמול; ואולי – וזה עדיף – שמעתה יוכל נתניהו לטעון ברמת אמינות גבוהה באוזני חבריו בליכוד כי נוצרה מציאות   חדשה המחייבת להציע תיקים נכבדים למחנה הציוני.

      יצחק הרצוג שתק כי הבין זאת. המחנה הציוני שסוע אם לקבל הצעה סבירה להצטרף לממשלה אם לאו. גם אם חלק ניכר מעסקניו מתנגד, נראה כי הציבור הרחב מעוניין לראות ממשלה רחבה נוכח האתגרים המדיניים בארה"ב ובאירופה, והתמורות במדינות המזרח התיכון. אם יקרה כדבר הזה לא יהיה מי שיצטער על יום אתמול יותר מליברמן עצמו" דברי דן מרגלית. להערכתי ליברמן יחטוף מדי יום 'מישראל היום' ליברמן קיבל את העיתון ביום שלישי  מדפי העיתון הוא למד כיצד יראו ימיו באופוזיציה.

    נשיא מפלג

    לפני שנה בתקופה הזאת עסקנו בבחירות לנשיאות סקרתי בהרחבה את הנושא. המתמודדים שנותרו בקו הסיום היו ריבלין שטרית ואיציק. כל אחד מהם טרח להדגיש את חיבתו למגזר ואת יחסו המצוין למגזר החרדי. רבים שאלו למה לנו נשיא שתפקידיו מועטים. ח"כ לשעבר זבולון כלפא הגיש הצעת חוק לביטול מוסד הנשיאות.

    בכל התקופה הסבירו לנו שהנשיא הוא סוג של גורם מאחד מקרב לבבות ומשכין שלום בתוך החברה השסועה. ריבלין נבחר בתום הסיבוב השני. את דרכו לבית השניא הוא עשה בזכות קולות חברי הכנסת החרדים ועל הנתון הזה איש לא יכול לחלוק כולל לא ריבלין בעצמו. אלא ששנה זה פרק זמן סביר עבור ריבלין לשכוח מי בכלל שלח אותו לבית הנשיא.

    ריבלין הוסיף פרק נוסף ביחסיו עם החברה החרדית בפורם הפיס לחינוך וכלכלה בו השתתף  אמר ריבלין:"העובדה שאני שומע כעת שלימודי הליבה הם אחד מההסכמים שיתגבשו היא טעות, קודם כל מצד החרדים.לצערי הרב האינטרס הראשוני של כל מערכת צריך להיות כן ללימודי ליבה, זה לא אמור להיות תנאי למ"מ. זהוצורך של החרדים להבין מה זה מתמטיקה ושאר מקצועות הליבה. נושא לימוד התורה הוא לא תירוץ כדי לבטלאת החברה החרדית משאר החברות, כשמכריחים אדם שלא יכול ללמוד תורה עושים לו עוול גדול. מחובתנולנהל דיאלוג עם ההנהגה החרדית. בחוק השוויון הנימוק שהם חרדים הוא תירוץ, הם והערבים בהחלט יכוליםלעשות שירות אזרחי".

    ריבלין הוסיף "בישראל אנו חיים בקבוצות, לכל אחד ממנה יש את מערכת הלימוד שלה. אי אפשר לכפות מערכתחינוך על מי שלא רוצה אותה. אין כבר מיעוט בישראל, מערכת החינוך בירושלים של החרדים והערבים הופכתלרוב. אנו צריכים לתת את דעתנו על כך שמגזרים מסוימים רוצים להיכנס אלינו למערכת החינוך המרכזית אבללא יודעים עברית. אלו דברים שהייתי נותן עליהם את הדעת כשר חינוך. לצערי הרב כל קהילה ועדה בישראלמתבצרת בעמדתה ובנה חומות כלפי חוץ".

    דברי הנשיא עוררו סערה ובעקבות הדברים לשכתו הוציאה את התגובה כי "הדברים שיוחסו לנשיא המדינה באשר ללימודי הליבה במגזר החרדי וחובת השירות האזרחי, הוצאו מהקשרם לחלוטין על ידי גורמים בעלי עניין ואין לנו אלא להצר על כך".

    אז כמה עובדות שהדוברות של בית הנשיא לא בדיוק יודעים ההודעה שנמסרה לעיתונאים הגיעה מהדוברות של הכנס היא כללה ציטוטים מדויקים כולל קטע וידאו בו נשמע הנשיא אומר את דבריו בשפה ברורה. לאיש אין עניין להוציא את דברי הנשיא מהקשרם.

    מספר ימים לאחר מכן קיים ריבלין פגישה עם ראשי רשויות מקומיות מהמגזר החרדי. חבר כנסת בכיר ביהדות התורה אמר לי :"אני פשוט לא מבין אותם לאחר שהטיף לנו מוסר ותקף אותנו הם באם לרקוד בפני הפריץ".

    לפגישה עם הנשיא אין כל משמעות לנשיא אין שום יכולת לטפל במצוקת הרשויות החרדיות במקרה הטוב לערוך שם ביקור שיוסיף נטל על קופתה של אותה רשות מקומית.



    0 תגובות